En kul grej!

 
Jag struntar i mina avlägsna släktingar både här och där, och om jag kommer att få Alzheimers i framtiden vill jag verkligen inte veta!
MEN. Jag betalar gärna en slant för lite underhållning, nämligen för att veta från vilka områden och folkslag mina gener härstammar!
Stora aktörer såsom My Heritage, Ancestry etc använder sig av olika markörer som är typiska för olika "folkslag". Det lilla eländiga folket i Finland t ex har sina alldeles egna markörer, som man inte hittar någon annanstans i världen. Detta till följd av århundradens isolering...
Det är dock bra att veta att till syvende och sist är en markör bara en markör, och i synnerhet vid de låga procenttalen kan en markör lika väl vara fel som rätt- och i alla fall inte den absoluta sanningen.
När ena föräldern är 100% finsk (båda mina föräldrar har gjort testet) kan man ju gissa vad som finns i mitt genom för det mesta. Inga stora överraskningar alls, och resultaten bleknade desto mera i jämförelse till min man vars genom var riktigt- ROLIG!
Men jag tycker att det är spännande att t ex min mors och hennes helsysters (ja, testet bekräftade det) gener avseende ursprung skilde sig så mycket från varandra. Medan den ena hade fått allt det skandinaviska hade den andra fått allt från Skottland, och nu talar vi om procenttal på över 20, inga små sekvenser.
Vi gjorde testet samtidigt med våra goda vänner och nu väntar det en liten fest då vi avslöjar för varandra våra rätta jag.
#1 - - Rolf:

Ahh,du har också tagit ett sådant test.Själv hade jag inget speciella,märkvärdiga rötter mer än lite vallonblod som jag inte alls visste om.Däremot en i min närhet hade mycket spännande etnisk bakgrund med sex olika varav en del ashkenazi-jude.Dessa etniciteter är i efterhand verifierade så ja,väldigt spännande och väldigt träffsäkert.Är vi släkt Tigern:)?

Svar: Jag gjorde testet via My Heritage (alla firmor har ju sina egna register), men om du också gjort där så har jag inte sett dig bland "matcherna" (som dock är tusentals!) Enligt vetenskapen verkar dock hela mänskligheten ursprungligen härstamma från en enda kvinna och en enda man så nog är vi släkt allt!
Annukka

#2 - - Karin Eklund:

Så bra att du kan roa dig så här Annukka!
Själv är jag rätt skeptisk till det hela, av orsaker som du skriver själv
men att skaffa sig lite underhållning är aldrig fel.
I alla fall om man kan ta det hela med lite distans.
Visst funderar jag också på om jag skulle ta reda på det som jag känner till rätt bra redan. Men man vet ju aldrig om haren har haft sin gång på ställen som man inte känner till.
Ha det gott ni båda och hela familjen!

#3 - - Rolf:

Hahah,ja jag tror att vi är släkt.Jo,jag gjorde det också på MyHeritage.Nä,jag har inte heller sett dig bland matchningarna.Hur som helst så är det väldigt spännande och kul när det trillar in någon ny dna-matchning.

#4 - - Gerd:

Jag har bara kommit till funderingar, vad beträffar detta. Kanske stannar det därvid. Säkert kul att testa.
Ha det gott!

#5 - - Monnah:

Maken jobbade på Ancestry i flera år när vi bodde i USA, så vi fick köpa testerna med stor rabatt. Mina föräldrar och svärföräldrarna fick varsina tester och både maken, jag och våra barn gjorde också varsitt. Det har varit jätteroligt att följa generna och hur man precis som du skrev här kan vara så olika sina biologiska helsyskon! Gener är en komplicerad och superintressant grej. Själv är jag till skillnad från du mycket intresserad av släktingarna och följer med stort intresse hur jag får fler och fler släktingar tillagda i min lista på Ancestrys hemsida. Särskilt intresserad är jag av att få lösa mysteriet med min morfars mors hemlige far, "fader okänd". Det sägs att det var bonden på gården där morfars mormor jobbade som var det. Vi har hittat en annan släkting, med all sannolikhet min farfars farfars utomäktenskapliga dotter (änkeman som kuckilurade med änkan som var granne, båda lite till åren komna), något som var spännande för våra amerikanska släktingar som härstammar från denna dotter.

Svar: Skriv gärna ett eget inlägg om detta! Läser gärna!
Annukka

#6 - - Klara Ovidia:

Intressant och roligt, jag hade några funderingar därom men kullkastade de då jag delvis fick hjälp och sökte på annat sätt.
Ha en fin fest där ni avslöjar er :-)
Stor kram från farmor