Två Top Ten-recept från Finland

Jag har aldrig blivit besviken då jag har lagat ett klassikerrecept som hållit sig populär i decennier och återges i en tidning. Det är av någon anledning i finska tidningar jag hittar dessa pärlor.
 
Först Finlands mest populära skinkpaj genom tiderna.
Nyp ihop 150 g margarin, 4 dl vetemjöl, en halv tsk salt och 1 dl riven ost. Tillsätt 1 dl kallt vatten och blanda. Låt degen vila en stund i kylskåpet, annars är den ohanterbar.
Tryck degen på ett bakplåtspapper på ugnsplåten. Stick hål med gaffeln och stek i 225 grader, 10 minuter i nedre delen av ugnen.
  
Strimla en paprika och hacka en purjolök. Stek dessa i olja. Tillsätt 350 g strimlad skinka. Strö dessa på pajbotten, och därefter 4 dl riven ost. Avsluta med att sprida över en blandning av 2 dl creme fraiche, 2 dl matlagningsgrädde, 2 ägg, en halv tsk salt och 3 tsk pepparmix.
Stek i 200 grader i mitten av ugnen, i 20 minuter.
Vi var så hungriga att vi var tvungna att äta lite innan jag tog foto! Och det var gott!☺
 
 
Denna rabarberpaj hörs också vara i sin egen klass.
Vispa ihop 150 g rumsvarmt smör och 1 dl socker. Sist vispa med ett ägg. Blanda med 3 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver. Låt kallna lite i kylskåpet och tryck sedan i en standardstor springform. Jag gjorde kanter av degen men de forsvann totalt så det lönar sig inte. Förgrädda några minuter, för mig var 5 min otillräckligt så det blev 9 minuter.
 
Blanda 2 dl gräddfil, en halv dl socker, 1 ägg och 1 tsk vaniljsocker. Sprid på botten. 
Skala och hacka ca 2 dl rabarber, blanda den med lite socker och potatismjöl och strö sist över pajen. Grädda i 200 grader, 30 minuter i mitten av ugnen.
Jag hade ingen rabarber så det blev några dl röda vinbär som jag blandat med 1 dl socker.
Låt pajen kallna och ta ihop något. Riktigt gott!
 
 
#1 - - Sanna:

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mina senaste recept också!

#2 - - Znogge:

Pajer brukar alltid vara mycket säkra kort som kan varieras i det oändliga!

#3 - - Ditte:

Här ska det provas dina recept, men det får bli efter midsommar. Ser så gott ut!
Och då ska även frukttårtan med gelatin testas. Nu vågar jag. (Alltså det var gelatinet jag var orolig för.)

#4 - - Christina:

Tackar för recept. Nu blir jag sugen på paj. Skinkpaj låter gott!

Ha en fin midsommarhelg!

#5 - - Elsa:

Tack så mycket för detta receptet, det va den godaste paj jag ätit.

Svar: Så roligt! Tydligen den mest populära pajen i hela Finland så du är inte ensam!
Annukka