Korvsoppa med risoni

Det här receptet hittade jag som en räddande ängel från Ica-foldern för Rosa Bandet. Min man tyckte så mycket om den att han ville ha kvar receptet.
 
 
Skala och hacka en gul lök och en vitlök. Skala 2 morötter och ansa en fänkål och gör de till små tärningar.
Fräs lök, vitlök och grönsakstärningarna i olivolja i en stor kastrull. Slå på 1, 25 l vatten och 3 kuber kycklingbuljongtärningar, samt 2 dl risonipasta. Låt koka i 6 minuter.
Halvera 400 g romanticatomater och skiva 300 g valfri korv, jag hade chorizo. Tillsätt dem i grytan och låt koka ytterligare 6 minuter.
Tillsätt bladen från en kruka färsk basilika och smaka av med salt och peppar.
Servera med riven parmesanost och bröd.
 
 
Min bloggvän Ditte har sagt att det är bra att göra en sak som man aldrig har gjort förut varje dag, och jag tror faktiskt att denna gång var den första då jag använde fänkål! Gott!
#1 - - Znogge:

Har testat ett liknande recept och det var inte dumt alls. I dag åt jag tunt skivad fänkål som låg i en vinägrettsås. Inte tokigt alls det heller! Annars gillar jag inte fänkål...

#2 - - Gunnel:

Fänkål är något jag använder mycket sällan. Dumt, egentligen. Det finns många goda recept med fänkål. Den där korvsoppan är en riktig höstsoppa. Perfekt att äta när man kommer in efter en kylig promenad. kram

#3 - - Tove Olberg:

Så gott - gör korvsoppa då och då så denna ska prövas :-)

#4 - - ina:

Wow det låter gott. Ska testa samma fast använda blomkålsris i stället för pastan. Enkelt också. Så tack för tipset :) Kram

#5 - - Christina:

Fänkål gillas, och soppa.

Ha en fin helg!
Christina

#6 - - Ditte:

Vilket bra recept! Ännu en gång tackar jag och tar emot. Nu till hösten är soppor och grytor värmande och extra goda så givetvis ska denna soppa också testas. Att den sedan är snabblagad är ett extra plus.
Och visst är det bar att prova minst en ny sak varje dag. Liten eller större.
Fänkål använder jag ibland men jag glömmer också av den mellan varven om den inte finns med i ett recept.

#7 - - mickandialog:

Sådant sysslar jag med. gott, gott.
kramis

#8 - - Lena i Wales:

Fänkål är något som jag också väldigt sällan använder.
Risonipasta har jag heller aldrig hört talas om.
Detta låter gott!

#9 - - Monnah:

Ville bara kika in och säga att jag hoppas att allt är bra! Vet att livet tar en massa tid och kraft i anspråk, men vill ändå att du ska veta att dina inlägg brukar ge mig ny energi. :D Ha det gott.

Svar: Tack så mycket! Jag blir så glad av dina ord. Ja, allt är bra här, har bara haft så mycket på g att jag har stupat i säng varje kväll! Återkommer till din blogg så fort jag har en minut över...
Annukka

#10 - - SKRIVDIVAN :

Den när grytan lär ju kunna funka bra med veg-korv också (till oss veggisar;). Ser fantastiskt gott ut. Och samtidigt nyttigt. Jag är så trött på mina egna grytor som alltid innehåller grädde och creme fraiche och alltid samma kryddning. Tack för tips!

#11 - - Annorlundadiganos:

Min presentation! Hej! Jag heter Mia Kommer från början från ? Jag är sjuk pensionär på dagtid. Två dagar i veckan så har jag en sysselsättning som jag bruka går till och det är genom kommunens psykatrin! Är det något ni undra så hör av er då!
Älskar att skriva och jobbar på att få ut information om Aspergers Syndrom, Autism, psykisk ohälsa till allmänheten! Om det blir verklighet vet jag dock inte! Håll tummarna att det lyckas!
Här blandas vardag, diagnos, bilder (både systemkamera och mobil) med tankar och funderingar om mina diganoser m.m.
Mer får du veta efterhand om ni fråga mig!
Kontakta mig gärna om ni vill! Jag har en E-mail adress: ?
Vågar du följa med på resan i min blogg? Nu drar vi i gång vetja! //Mia.
Bloggadress: http://nouw.com/annorlundalivdiganos

#12 - - Rolf:

Korven är slut Tigern.Hoppas att alltär bra.Saknar Dig!