Söndag med lite pyssel

Jag har haft en så underbar helg. Jag har bara gjort små saker. Lagat lite mat och sett på film. Varit med våra bästa vänner. Tvättat. Smort mina läderstövlar. Sovit.
Tidigare, när jag hade häst, fick jag alltid redan på morgonen (eller helst dagen innan!) planera hur jag skulle göra. Antingen så skulle jag rida strax efter frukosten, då det fortfarande var ljust. Eller sen sparade jag stallet till kvällen, och då visste jag att hela kvällen var borta och då fick jag vara desto mera effektiv för att hinna göra allt annat dagtid.
Även om jag är sällan så glad som när jag har ridit och varit med mina hästar, så är det tveksamt om glädjen till slut övervägde stressen. Den här årstiden är förstås allra värst då det är mörkt och dåligt underlag. Och de två senaste somrarna har jag ju inte haft någon häst, då Yade först fick fång våren -14 och sedan dog våren -15.
Visst hade jag precis samma problematik med Yade som med RedX denna höst, men en ny häst medför alltid en extra belastning, hur snäll den än är. Dessutom har jag haft mycket på jobbet och allt eftersom fått mera ansvar där, förstås.
Jag inser att jag har hållit på att dräpa mig med allt som jag hållit på med. Jag hade förlorat förmågan att stanna upp och reflektera eftersom jag helt enkelt hade för mycket omkring mig. Och då min kreativitet stryps, ja då är det kört, som jag har sagt tidigare.
Det gör mig förtvivlad att jag inte vet om jag klarar av att ha en häst igen, eftersom det är det roligaste jag vet. Vi förbereder ändå en ridbana nu så att om rätt häst dyker upp så får jag lite lättare att få ihop allt här på hemmaplan och inte behöver jämt åka till ridhuset under den mörka årstiden.
Man vet att man blivit gammal då STÄDA IFRED gör en lycklig! Och det har jag fått göra idag, första advent.
Och sen har jag gjort en sallad av quinoa, rucola, räkor, marinerade fetakuber, avocado och gröna oliver. Sådana här saker äter jag mestadels nuförtiden, även om sådär irriterande 4 kg fortfarande kvarstår till min målvikt.
 
 
Till första advent blir det glögg, julmust, lussebullar och pepparkakor. Jag gjorde även sk pepparkaksbollar från Camilla Tubertinis Millas mysmat- en charmig bok med bra recept.
 
 
Ta fram en matberedare. Smält 50 g smör.
Blanda i köksmaskinen 2 dl havregryn, en halv kryddmått salt och ca 15 krossade pepparkakor. Tillsätt 200 g skivad mandelmassa och sedan smöret. Tillsätt 1-3 tsk vatten i blandningen så att degen blir bra att arbeta med. Gör bollar och rulla dem i pärlsocker.
Smaken av mandelmassa är ganska framträdande så jag misstänker att det här går inte helt hem hos pojkarna. Tur att man har gubben som äter!
#1 - - Tove Olberg:

Här spirar nya glädjor, små saker att njuta av. Ett leende sprider sig då du skriver att du "är gammal då du blir lycklig av att städa i fred". Underbart!! Igenkännande är att du känner dig förtvivlad över att kanske inte orka ha häst igen, det som är så roligt. Ja, inte att ha häst då, men att inte kunna göra det som alltid varit så roligt. Att inte vara som förr fast det var så roligt så det borde fylla på mer energi och ork så gör det tvärtom. Med mina mått mätt har du stannat upp nu - du skriver håller på att dräpa dig - du är klok tuff och ung - åldern har all ungdom i sig :-) <3

#2 - - Geddfish:

Kloka ord du skriver. Och så bra du stannar upp och funderar.
Jag funderar på mig själv, men jag är ju i en annan ålder. Dock känner jag en förändring när det gäller exempelvis långkörning, inte lika kul och självklart som förr.
Baravara-dagar är inte så dumt. Och vilken läcker mat du visar, mums!
Ha det gott ♥

#3 - - Ditte:

Jag tror också att de små sakerna i vardagen är så viktiga och att inte känna stres och hela tiden ligga steget före.
Jag förstår verkligen att hästar är en stor del av ditt liv och ger dig så mycket men jag tror också att det i nuet var klokt att se till dina behov som de är idag. (och familjens...)
Och med en ridbana hemma, mindre stress runt om och en annan fas i livet så kommer du säkert att ha häst igen.
Många tankar och en stor kram. Saknar dig!

#4 - - Ditte:

Glömde! Din sallad såg väldigt god ut så nu blir det en liknande till lunch.
Och pepparkaksbollarna ska provas, helt klart.

#5 - - Susanna - livet i norska skärgården. tvåbarnsmamma. husbygge. :

Låter nyttigt att stannar upp och tar det hela med ro. Jag har själv en sån period nu med mycket stress i livet, mkt som man vill hinna med med barnen, huset, familjen, vara social och uppdatera sig på sociala medier. Pjuuh! Så nu försöker jag stressa ner. Låter som du har en bra framtida plan den dagen du hittar den rätta hästen. Har förstått av vänner till mig att ha häst är ändå rätt tidskrävande.

Var inte missförnöjd med de 4 kg, ju mer du stressar över de desto långsammare kommer det att bli kvitt dem. Det är min erfarenhet när det kommer till viktnedgång. Har gått ner 30 kg efter första barnet och 25 kg med det andra.

sv; Det vågar jag inte svara på men det känns bekant att isländsk ull är varmare? Här i Norge använder vi norskt så vet inte hur den svenska är tyvärr. Hoppas du blir nöjd med kvaliteten från Ullmax! :D Jag är helt såld på ullkläder numera ;)

#6 - - Lissen:

Vilken mysig helg du har haft. Tycker också om att ha oplanerat då och då, bara andas och ta det som det kommer och hur lusten är.

#7 - - Karin på Pettas:

Så bra att du inser att du måste trappa ner en del för att orka och få tid för pyssel och tid för dig själv.
Och att städa i fred, har nog inget med ålder att göra skulle jag tro.
Det handlar nog mera om att du är mera harmonisk med mindre stress i tillvaron. Bara att få tid att göra vad som helst till punkt och pricka utan att känna att man ska vara någon annanstans för att göra något annat ger lyckokänslor. Jag känner igen allt detta.
Jag tränar alla dagar på att lära mig att bli av med måsten osv.
Spännande pepparkaksbollar. Måste absolut pröva

#8 - - znogge:

Kan tänka mig att en egen häst bereder mycket glädje men naturligtvis också mycket arbete. Man får väl väga samman för- och nackdelar. Även om man inte har egen häst så behöver det inte innebära att all ridning är utesluten. Var sak har sin tid...

#9 - - Gunnel :

Låter inte helt fel att lyssna på "sin inre röst" och göra det som känns bra. Måsten behöver klart inte alltid vara av ondo, men oftast är det så. Det behövs för alla med perioder där man varvar ner och tänker efter vad som egentligen är viktigt. Pepparkaksbollarna var nåt nytt för mig. Kram

#10 - - Christina:

Jag stämmer in i "lyssna till ditt inre kören" och gör det som känns rätt och framförallt det du mår bra av att göra. Och, Ja, jag vet det är lättare sagt än gjort... vi är inte mer än människor.

Ha det fint! och ta väl hand om dig!

#11 - - Monnah:

Tänk, vad härligt det var att läsa det här! Det känns som att du har fått lite lugn och ro och kanske kan få tillbaka energi och ork igen. Lycka till! (Och de där pepparkaksbollarna får jag inte baka, för de skulle jag äta upp själv. Allihop.)

#12 - - SKRIVDIVAN :

Goddamn vad goda de där bollarna ser ut!! Låter asgott med pepparkakssmak

#13 - - Comsi Comsa:



Ser fantastiskt gott ut.

Kramen ♥