Diet up to date!

Min diet fortskrider, och nu börjar vikten på siffra 6. Jag är inte så sugen på godsaker längre och inte så hungrig heller, och det tror jag beror på att insulinhalten i blodet har gått ner. Jag äter frukost, lunch och middag, och sammanlagt kan det bli upptill 2000 kcal/dygn, dvs ungefär eller strax under vad en kvinna SKA äta på ett dygn. Frågan väcks hur mycket jag åt innan??
Det har inte alls blivit 5:2 utan snarare en variant av LCHF, eftersom kokboken jag presenterade tidigare bygger på det, och dessutom märkte jag att jag var sjukligt sugen på socker och sådant. Sockerberoende?
På eftermiddagar kan jag ha lätt huvudvärk. Jag somnar och sover gott men vaknar på tok för tidigt och kan inte somna om (inget nytt.) Hjärnan är inte skarpare än tidigare men kanske inte trögare heller. Jag har samma mängd energi som förut. Jag är inte gladare men inte deppad heller.
Det är en konstig grej bara. Mina knän har blivit helt bra, för första gången sedan 2011 då jag fick artrit. Om det beror på 5 kg viktnedgång eller kolhydratfattigt eller glutenfattigt, vet jag inte. Men under dessa 4 år har jag vägt lika "lite" som nu flera gånger, och knäna har inte varit bra för det. Knappast är jag någon maratonlöpare nu heller, men jag blir förvånad varje gång då ja reser mig och det inte ilar till i knäna. Har ni en ide vad det kan bero på?
Jag har absolut lärt mig använda nya matlagningsingredienser. Därför är en kaloriberäknad kom-i-gång-kokbok bra att ha. Med små medel kan man förbättra kosten avsevärt, oavsett vilken "diet" man väljer.
 
 
Veckan har förflutit i tecken av jobb och skolstart. Jag och Greger såg Dirty Dancing, mysigt då tankarna fördes till 80-talet då jag var 14 år och såg den för första gången. Men nog vinner Moulin Rouge hos en gammal tant.
Sist men inte minst, så tror jag att jag har hittat den rätta hästen. Om några dagar ska jag vara klokare och då får ni veta.
#1 - - Fyrtiotaggare.com:

Om ni äter mer åt lchfhållet så är det kanske nyttigt fett som smörjt dina knän.
Håller tummar att det håller i sig. Och grattis till 6:an, dit har jag en bit kvar.

Svar: Men jag har inte bara ätit nyttigt fett utan smör är helt OK inom LCHF! Tänk om det är glutenfattigt som gjort detta? Eller sen är det bara vikten.
Annukka

#2 - - Rantamor:

För det första sitter jag här en lördagmorron tidigt och blir sugen på kållåda eller kålpudding som vi brukar säga, kan känna både doft och smak genom din blogg.
Och sen låter det helt otroligt att du blivit bra i dina knän av din diet, har ju också besvär med mina knän.
Kanske borde köra igång en diet jag med...

Tjingelingen från Rantamor.

Svar: Jag är övertygad att dieten hjälper mot knän, eller kanske är det endast viktnedgången, resultatet är huvudsaken.
Annukka

#3 - - Tove Olberg:

Lysande bra och så skönt med knäna! Glädje!
Och eventuell häst i sikte dessutom ...
Heja dig --tänk en 6:a!

Svar: Tack farmor!
Annukka

#4 - - Gunnel :

Nu blev jag extra intresserad. jag har också väldiga problem med mina knän, så jag borde kanske också testa den diet du följer. Grattis till framgången!

Svar: Jag är säker på att viktnedgång är bästa vapnet mot dåliga knän men kan inte utesluta att inte själva dieten också påverkar!
Annukka

#5 - - Primrose:

Ska kika in här har ju blivit så sötsugen ,-)
Hoppas det funkar bra för dig, 5:2 är inget för mig, vara hungrig två dagar då mår jag inte bra, jag vill äta mig mätt men nyttigt ,-)
Ha det fint KRAM Primrose ,-)

Svar: Det har blivit så för mig att jag har ätit mindre varje dag och inte hållit någon fasta alls, men det funkar det också.
Annukka

#6 - - Primrose:

Glömde ju kommentera den så vackra fotot!
,-)
Primrose ,-)

Svar: Tack!
Annukka

#7 - - Rolf:

Men är inte det väl känt att en magrare kost är bra mot ledbesvär? Så visst är det säkert kostomläggning som gjort dina knän bättre.
Spännande med en ny häst,det blev alltså ingen Harley Davidson?

Svar: Jag har hört att gluten orsakar inflammation (men är skeptisk mot detta) men att magrare kost, det har jag aldrig hört. Har du någonsin sett en tiger köra motorcykel??
Annukka

#8 - - Znogge:

Så spännande med den eventuellt nya hästen! Förstår att du saknar en fyrbent vän.

Svar: Det känns jättespännande!
Annukka

#9 - - Comsi Comsa:


Grattis till dina tappade kilon, visst är det skönt? =)
Så spännande med hästen, lycka till med allt.

Kvällskram ♥

Svar: Tack!
Annukka

#10 - - Ditte:

Helt oavsett diet, vilken spelar mindre roll, så har den haft effekt och det är bra. MIn dotter undvek kolhydrater ett par veckor och vips försvann 5kg. Jag tror det är bra att inte kategoriskt följa en "kost" utan äta det en tycker är och könns bra och undvuka det andra. Och dte är dt du gör.
Och visst är ofta sockret en bov som vi inte behöver.
Bra att dina knän mår bättre och att du känner att den här livsföringen kan fungera på sikt.
Så spännande med en ev. ny häst. Fölejer med och hoppas på att dte blir bra. Men det känner du.

Svar: Jajamen, du har följt min diet på nära håll. Du får komma och hälsa på hästen sen!
Annukka

#11 - - Yvonne:

Bra gjort!!....Att dina knän är bättre tror jag beror på viktnedgången! .. Kämpa på !!:-)

Svar: Tack!
Annukka

#12 - - Christina:

Hmmm... kosten och vikten... Jag har också lagt på mig några extrakilo i sommar. Njutit av livets goda mat och dryck, men det där med att gå på diet känns inte lockande i mina öron. Jag äter och lever så nyttigt jag bara kan och känner att jag mår bra av... vill inte begränsa mig då tänker jag bara mer på god mat.
Men det här med att dina knän blivit bra låter fantastiskt! Då vet du att du är på rätt spår :)

Kram och ha en fortsatt fin söndag!

Svar: Jag har resonerat precis som du tidigare, och då var jag ju inte motiverad. Nu blev jag plötsligt det, och jag kan säga att det inte känns som någon uppoffring att äta lite annorlunda. Jag är faktiskt mindre hungrig än förut! Nu vet jag inte om din situation alls, och behöver du nya vanor så känner du ju det själv. Min mening är inte att omvandla någon annan.
Annukka

#13 - - Karin på Pettas:

Grattis till viktnedgången!
Tror du inte att allt cyklande i sommar också har stärkt dina knämuskler? Jag äter inte någon diet men om jag slutar röra mig så får jag ont i knäna. Så länge jag rör mig/motionerar så mår mina knän bra.

Svar: Cyklingen stärkte hela kroppen men knäna blev inte bättre då, inte sämre heller. Hittills har ingenting påverkat dem, förutom lite akupunktur. Det är förstås bra för kroppen att röra på sig men har hört av många som även fått hjälp mot onda knän av viktminskning.
Annukka

#14 - - TantGlad:

Tycker du är så duktig på att hålla diet. Bra när du mår bra av den åxo.

Kram.

Svar: Tack! Det går bra med dieten men peppning känns ändå bra!
Annukka

#15 - - Marina:

Roligt att du minskat några kilon och att knäna är bättre. Jag är fast övertygad om att det är viktigt hur vi äter och vad vi äter. Sedan vikt nedgången är jag inte lika hungrig som tidigare vilket innebär att jag inte små äter mellan måltiderna vilket säkert är en del av viktminskningen. Du kommer att nå ditt mål med dieten.

Svar: Det måste ju vara viktigt vad vi äter, vi har bara glömt bort det! Jag måste också säga att jag var mycket hungrigare när jag åt ohälsosammare och mera än nu. Skrämmande hur mycket jag har ätit förut (och mest dåliga saker.) Tack för inspirationen!
Annukka

#16 - - elisabeth:

Lyckliga du som hittat den för dig rätta hästen !!

Lilla "Sisu" mår jättebra skall Ni veta. Han ligger nu i mitt knä och spinner, vi har varit borta i helgen med husvagn och kom hem nu. Sällskapssjuk kanske.

kram

Svar: I helgen får vi se om hästen är den rätta! Ville räknar dagar till Sisu kommer. Han är underbar (ja, både Ville och Sisu förstås.)
Annukka

#17 - - Mia:

Mår alla med asperger psykiskt dåligt?

En föreställning jag ofta stöter på är den om att alla som har Aspergers syndrom mår psykiskt dåligt. Det händer att det förutsätts att Aspergers syndrom är någonting som man automatiskt mår dåligt av, någonting som begränsar ens liv och som man helst skulle vilja bli botad ifrån om det bara gick. Så är det förstås för en del, men inte för alla. Långtifrån för alla.

För alla med Aspergers syndrom mår inte dåligt. Alla ser inte ens sin asperger som en funktionsnedsättning, utan som en personlighetstyp och/eller en tillgång. Någon tackar sin asperger för förmågan att lära in elva språk flytande och för framgångarna som språkvetare. Någon annan är övertygad om att hen aldrig skulle ha haft så fina och djupa vänskapsrelationer om det inte varit för hens förmåga att undvika ytligt småprat och istället leda in samtalen på det som verkligen betyder något. Någon tänker: ”Vad skönt att jag fungerar som jag gör”. Någon annan tänker: ”Det är tack vare min asperger som jag är den jag är”.

Även bland personer som ser sin asperger som en funktionsnedsättning finns det många som mår väldigt bra och som är tillfreds med sitt sätt att fungera. Någon är nöjd med hur hen lyckats anpassa sitt liv efter sina förutsättningar och känner att hens livskvalitet ökat. För någon annan har aspergerdiagnosen lett till stöd och förståelse som hen inte trodde fanns. Någon tänker: ”Vad fint det var att ha pysselstund med barnen idag. Nu när jag fått ett anpassat arbete orkar jag verkligen ta vara på livet.” Någon annan tänker: ”Jag har mina svårigheter, men jag lever ett rikt liv ändå.”

Bland de personer som faktiskt mår dåligt är orsakerna i en del fall mer eller mindre kopplade till Aspergers syndrom. Någon trivs inte med sitt sätt att fungera och önskar att hen passade in i majoritetsnormen. Någon annan trivs med sitt sätt att fungera men upplever ingen förståelse från omgivningen och mår dåligt p.g.a det. Någon tänker: ”Om samhället inte hade varit utformat efter att alla människor fungerar ungefär likadant så hade jag inte känt mig såhär utanför.” Någon annan tänker: ”Min ojämna begåvningsprofil hindrar mig jämt från att göra det jag vill.”

Andra mår dåligt av anledningar som inte alls har med aspergerdiagnosen att göra. Någon glider in i en djup depression efter att ha blivit lämnad av sin fru. Någon annan drabbas av bipolär sjukdom (manodepressivitet). Någon berättar: ”Jag återupplever bilolyckan varje natt.” Någon annan berättar: ”Jag är så rädd för att bli kroppsligt sjuk att jag drabbas av panikattacker.”

Det är viktigt att komma ihåg att personer med Aspergers syndrom precis som andra människor kan drabbas av t.ex livskriser och psykiska sjukdomar. Vi är inte förskonade från sådant. Det är också viktigt att ha i åtanke att personer med Aspergers syndrom kan lida av depressioner och ångest utan att det har sin grund i aspergerdiagnosen. En person som har diabetes eller en synskada kan bli deprimerad av anledningar som överhuvudtaget inte har att göra med diabetesen eller synskadan, och så är det för personer med Aspergers syndrom också.




http://miamiamia.bloggplatsen.se

#18 - - Hemkära Hanna:

Vad härligt att du hittat något du trivs med.
Och vad spännande med hästen. Lycka till!

#19 - - Lissen:

Heja dej, vad bra du gör det

#20 - - Fyrtiotaggare.com:

Det kanske inte är smöret elle vikten utan helt enkelt det du INTE äter nu som hjälper. Kram