Våren är här!

...Första, den allra första fotbollsträningen!
 
 
Som tur var så hade vi all utrustning, från passande fotbollströja och fotbollsskor till vattenflaska som var en väldigt viktig detalj...
 
 
...Och såklart sover man med benskydden på!
 
 
Det har varit hektiskt men får man 5 minuter över hinner man ju spela en "koirapeli", hundspel, som för övrigt är läxan i finska. Roligt och mycket spännande trots mycket enkla spelregler...
 
 
Hästen känner av våren också. Vi har slutat dras och slitas och går numera i fin, rund, avslappnad form, helt eniga. Konstigt vad lätt det var när det väl lossnade. Tyvärr har ingen filmat det.
 
 
Matte är ångestfylld inför det gröna och fång!
 
 
Slutligen ett recept på korv och blomkål!
 
 
För 4 personer
1 medelstort blomkålshuvud- skär i buketter, skölj, och koka mjukt. (8-10 min)
Sås: 3 msk vetemjöl
5 dl mjölk (ej lätt)
1 msk fett t ex smör
salt och peppar
1-1,5 dl riven ost
Rör ut mjölet i lite av mjölken, vispa. Tillsätt resten av mjölken och fettet. Koka upp under omrörning, 3-5 min. Smaka av med salt och peppar. Sist osten.
Lägg i en falukorv skuren i bitar, och allra sist den kokta blomkålen.
Servera med potatis eller makaroner och t ex skuren paprika.
Jättegott!
#1 - - Znogge:

Ja, nu är fotbollssäsongen i gång. Men jag ser att det finns lite snöhögar kvar och helt varmt ser det inte ut...

#2 - - Rolf:

Härligt!

#3 - - Karin på Pettas:

Jag brukar säga att man upplever våren många gånger om när man läser bloggar från hela världen. Så nu också. Det slår mig att ni tycks få den snabbt när den väl kommer.
Läser barnen finska i skolan i era trakter?
Så var det här också förr, men numera är finskan ett frivilligt språk bland andra, att välja emellan.
Själv har jag läst "pakko"-finska" i flera år från mellanstadiet och uppåt.
Vårhälsningar!

#4 - - Bosse Lidén:

Våren kan vara mycket. Förr var det när första fotbollsmatchen på gräs startade. Då var jag lycklig och ville skrika som Ronja. Snygga benskydd. Jag skulle behöva fusklapp för att klara av spelet och nå hundbenet. För mina kunskaper kommer bara till tre. Kram

#5 - - Gunnel :

Fotbollsbilderna känns väldigt välbekanta. Jag följer med och tittar när Rasmus spelar match om helgerna, och det är väldigt spännande. Absolut trevligast när det är fint väder. Ha det bra.

#6 - - Geddfish:

Läste ikapp lite. Läste om demonerna. Den där Jante är inget bra.
Livet är fullt av motgångar. Men även fyllt av medgång!
Ha det så gott!

#7 - - Comsi Comsa:


Våren är här och då vaknar vi alla.. Tänk en sådan härlig tid vi har framför oss.... Kram på dig!

#8 - - Sandra Lundin:

Så gulligt att sova med benskydden på :) Det finns verkligen många vårtecken fast idag hade vi riktigt valborgsväder med en störtsky av hagel :(

#9 - - Cecilia RockBabe Kärvegård:

Visst äe det härligt nu när våren är här. Jag har längtat efter solen och värmen så länge. :)

Önskar dig en suverän kväll!

You Rock!!!

#10 - - TantGlad:

Ja våren är här och lockar fram det bästa ur oss alla.
Du...Vilken vacker häst.
Trevlig valborg önskar jag dig.

#11 - - Christina:

Ja, våren kan få vem som helst på gott humör. DEn är verkligen både välkommen och alldeles underbar!

Önskar dig en fin valborgshelg!

#12 - - The Place To Be:

Tjoho vad härligt med vår och allt vad det innebär!

Kram och ha en fin Valborg!
Malin

#13 - - MALIN:

Härliga bilder :) Och så skönt nu när solen börjat titta fram!

#14 - - Fyrtiotaggare.com:

Vilka underbara minnen och känslor jag får fram när jag tänker på alla timmar, alla tidiga mornar man tillbringat på ett stort antal fotbollsplaner (eller bredvid snarare) med sina älskade barn <3

#15 - - Yvonne:

Ja våren är här med allt vad det innebär. Hade gärna velat se dej rida .Vi hade en häst som hade fång.Det var ½paket jäst varje dag.. ....................Jag har inte fobi mot spindlar Men jag bjuder inte in dom :-)

#16 - - MALIN:

Svar: Men vad glad jag blir, tack! Kul att du gillar vad jag gör :)

#17 - - Ditte:

Skönt att våren även hunnit med att slå till även uppe i norr.
Fotbollsbilderna är talande och så fina och för mig också lika med vår.
Koirapeli skulle nog passa mig och barnbarnet Max, för jag kan klara att räkna till sex på finska och det kan han också lära sig, men jag bör snarast utöka det till 10.
Fotot på hästen är så vackert, för det är en vacker häst och den ser så lugn och trygg ut.
Kanske beror det också på våren?

#18 - - amadecasa.blogg.se:

Härligt med vår på riktigt! :-)

Den där rätten påminner om en som mamma lagade när jag var liten. Jättegod! Men jag tyckte det luktade peck när blomkålen skulle kokas... :-)

#19 - - I mitt huvud:

Å, vilken fin häst! Vad kul att ni är överens om hur ni ska ha det nu, du och hästen! Hoppas ni slipper fång.

#20 - - mickandialog:

Har en faluring hemma. Älskar blomkål. Detta ska göras innan helgen är slut. Gött.
kramis

#21 - - Tove Olberg:

Minsann här fanns det ju vårtecken i mängder - vilket kul spel som håller finskan vid liv och tränar de små liven också. Tack för receptet;
Vi har ju inte en vår som i södern vi här uppe ... men tecken har vi ju ...